Winnaars Grej van de meester 2020

Wow! Wat is kennis toch leuk! Het was echt een feestje om alle inzendingen voor de prijsvraag Grej van de meester 2020 te bekijken. 46 lessen zijn er ingestuurd, over van alles en nog wat. En dit zijn de winnaars:

1. Vogelspin, door Jeroen Farla, leerkracht groep 3, Basisschool de Sporckt

2. Koloniën van weldadigheid, door Esther van Reen, leerkracht groep 7, basisschool De Boomgaard

3. Machu Picchu, door Vreni Manders, leerkracht groep 8 Kindcentrum de Dassenburcht

De winnende grejs voldoen alle drie goed aan het concept van Grej of the day. Ze eindigen met mooie wow!-feiten, ze hebben een leuk raadsel en maken goed gebruik van beeld in de powerpoint. De winnaar heeft zelfs helemaal geen tekst in de dia’s. Nummer 2 is een erg origineel onderwerp en nummer 3 is mooi uitgevoerd en goed verteld.

Alle deelnemers krijgen per email persoonlijk feedback over hun lessen. De jury heeft een paar opvallende dingen op een rij gezet. We hebben alle lessen doorgenomen met Micael Hermansson, de Zweedse bedenker van Grej of the day. Micaels belangrijkste opmerkingen:

‘Leuk om te zien dat er in Nederland en Vlaanderen grejs van hoog niveau worden gemaakt. Ik kon de tekst helaas niet volgen. Toevallig ben ik nu bezig met een boek over presenteren. Voor de powerpoints heb daarom ik nog wel een paar tips:

1. Eén dia is één korte boodschap. Stop niet veel tekst en plaatjes in één dia. Dia’s zijn gratis, gebruik er zo veel als je wil.

2. Probeer zo weinig mogelijk tekst te gebruiken. Geen hele zinnen, alleen steekwoorden. Probeer ook eens een presentatie zonder tekst. 

3. Gebruik mooie plaatjes. Lekker groot, één per dia.’

Wat de jury verder opviel:

Veel teksten zijn rechtstreeks geknipt en geplakt van internet. De meeste van dergelijke teksten op sites als Wikipedia, Alletop10lijstjes en Wikikids zijn met een ander doel en voor een andere doelgroep geschreven. Dat valt je meteen op als je ze leest. Ons advies: vertel het in je eigen woorden. Dan kun je precies dát vertellen waar je zelf enthousiast over bent, wat je zelf snapt en wat je echt aan de leerlingen wil vertellen. Elke lezer én luisteraar merkt het als je met passie vertelt. Het kost je wel veel meer tijd in de voorbereiding van je les.

Veel grejs voldeden net niet aan het beproefde recept. Vooral het eindigen met wow!-feiten vonden we niet terug in veel inzendingen. En dat is jammer. Met zo’n einde heb je nog meer invloed op wat je leerlingen onthouden en thuis bespreken. Het navertellen is één van de krachtige elementen van GOTD.

Focus op een klein onderwerp. Dat blijkt steeds weer te leiden tot de leukste grejs. Hoe groter het onderwerp, hoe minder boeiend de les. Omdat die over van alles en nog wat gaat en je als lezer of luisteraar snel de draad kwijt bent.

De volgende lessen hebben ook een prijs gewonnen:

3 x het boek Meester in de klas gaan naar

Nicki Geurts – Skelet van de mens

Janneke de Wolf – Chocoladeletters

Lenny van Pouderoijen – Petrichor

5 x de set Grej of the day werkboekjes gaan naar:

Laure Ressang – Ebenezer Scrooge

Mark Visser – Goudschat Beilen

Natascha van Winsberghe – Witte Haai

Agathe Vermeulen – Vrijdag de dertiende

Els Willems – Tony Chocolonely

Alle winnende lessen zijn te vinden in de gloednieuwe database van de lessen die door leerkrachten zijn gemaakt, de community-grejs.

Een interview met winnaar Jeroen Farla lees je hier.

Iedereen zeer bedankt voor de deelname en veel plezier met de grejs!

Linda Mäki (ontwikkelaar en trainer Grej of the day) en Donald Suidman (uitgever)