Over Grej of the day

”Grej of the day” (grej = Zweeds woord voor ”een ding”) – begon in 2009 in het noorden van Zweden. 
Leerkracht Micael Hermansson wilde zijn manier van lesgeven veranderen en deed literatuuronderzoek naar de hersenen en hoe mensen het meest effectief leren. 

Het resultaat was Grej of the day!

Hierbij het recept:

-Trap elke ochtend/week af met een super korte, mindblowing microles. 8-10 minuten is genoeg! Onderzoek toont aan dat dat de perfecte tijd is voor jonge kinderen. 

-De dag vóór de microles krijgen de kinderen een raadsel/clue mee naar huis. Bijvoorbeeld: “Systeem voor het lezen met vingertoppen”. Vervolgens zullen de leerlingen nieuwsgierig naar huis gaan en proberen het raadsel op te lossen met behulp van ouders. (Literatuuronderzoek bevestigt dat het brein van probleemoplossend denken houdt). 

⁃ Zorg ervoor dat je wisselende onderwerpen aanbiedt. De ene dag/week gaat de Grej of the day over Neil Armstrong, de dag/week erna over diamanten en daarna over bijvoorbeeld de Eiffeltoren. Dit maakt Grej of the day zo goed; de leerlingen zullen door de verscheidenheid aan onderwerpen nooit verveeld raken.  

⁃ Na de microles krijgen de kinderen eenvoudig ‘huiswerk’ mee. Vertel wat je je nog herinnert van de Grej of the day aan minstens één ouder/volwassene. Eén of twee minuten over het onderwerp kunnen vertellen is genoeg. (Onderzoek laat zien dat het doorvertellen in de top drie staat van het kunnen onthouden van informatie).  

Vandaag de dag verspreidt Grej of the day zich razendsnel over Zweden, Finland, Nederland, België en andere delen van Europa. Op dit moment zijn al meer dan 36.000 leerkrachten aan het ‘grejen’.

Micael werkt tegenwoordig als fulltime spreker en probeert scholen te inspireren met onder andere lezingen over Grej of the day! Kijk onder het kopje lezingen op de site om te zien wanneer Micael weer in Nederland is.