‘We kunnen zo meedoen aan 2 voor 12’

Dankzij de indrukwekkende documentaire serie Klassen, momenteel elke maandagavond op tv, zijn ze sterren aan het worden. Juf Astrid en Juf Jolanda van basisschool De Vier Windstreken in Amsterdam-Noord. De serie laat zien hoe ze met veel liefde en toewijding proberen hun kinderen tot bloei te laten komen. Veel van hun leerlingen krijgen van huis uit weinig bagage mee. Grej of the day is een van hun paradepaardjes.

Jolanda (links) en Astrid

Astrid: ‘We hoorden van Grej of the day via Facebook, toen het net in Nederland was. We wisten meteen: Dit is leuk! We zijn ermee begonnen en nooit meer gestopt. We doen het elke dag. Momenteel online.’

Jolanda: ‘We zijn altijd op zoek naar leuke ideeën. Dus dit wilden we ook proberen. En het sloeg in als een bom. Wat ons vooral aansprak is dat je de ouders er makkelijk bij betrekt. We hebben een ouderavond georganiseerd over Grej of the day. We begonnen met een raadsel. De ouders gingen meteen aan de slag om een antwoord te vinden. Daarna gaven we een les over Schiphol. Ze vonden het geweldig.’

Beide juffen staan momenteel voor groep 7, volgend jaar gaan ze met hun kinderen mee naar groep 8. Ze zien dat door Grej of the day veel leerlingen ontdekken hoe leuk het is om dingen te weten.

Astrid: ‘Heb je die uitzending gezien over ons bezoek aan de Hortus? Waarin die jongen razend enthousiast wordt bij het zien van een heliconia? Zoiets hadden ze bij de Hortus nog nooit meegemaakt, dat basisschoolleerlingen enthousiast zo’n plant ontdekken. Van tevoren hadden we een grej daarover gedaan, en je ziet wat dat doet met een kind.’

Jolanda: ‘We horen ook uit het voortgezet onderwijs: wat weten jullie kinderen veel! Dat is toch geweldig?’

Astrid: ‘We koppelen Grej of the day zo veel mogelijk aan andere lessen. Als we het over Ierland gaan hebben, doen we bijvoorbeeld eerst een grej over St. Patricks day. Voor begrijpend lezen hadden we een best saaie tekst gevonden over grafgiften. Maar omdat we eerst een grej over Toetanchamon hadden gedaan, herkenden de leerlingen van alles en genoten ze ervan.’

Jolanda: ‘Het raadsel werkt echt heel goed. Alle kinderen gaan ermee bezig. En ze leren ook dat het fout mag zijn. We hebben leuke gesprekken over hoe iedereen tot zijn antwoord is gekomen. Dat is al heel veel waard.’

Astrid: ‘We hebben het bovenbouwboek, we halen lessen van Facebook en veel lessen maken we zelf. Daar leren wij ook veel van. Eigenlijk zijn we samen met de kinderen van alles aan het ontdekken. Ik zeg wel eens: We kunnen zo meedoen aan 2 voor 12.’

Jolanda: ‘We passen de lessen uit de Facebookgroep altijd wel aan. We eindigen bijvoorbeeld altijd met een filmpje. En als de kinderen er geen genoeg van kunnen krijgen, dan gaan we rustig een uur door met de les.’

Astrid: ‘Als stelopdracht maken leerlingen bij ons een grej-krant. Ze kiezen een of meer lessen uit die we al gedaan hebben, en schrijven daar een stukje over.’

Jolanda: ‘Sommige kinderen nemen de powerpoint mee naar huis en vertellen de hele les aan hun ouders.’

Beide collega’s lijken wat beduusd onder de aandacht die ze krijgen door de tv-serie. Worden ze ineens ook herkend op straat? Astrid: ‘Nee, dat nog niet. We zijn de hele dag op school. En buiten dragen we een mondkapje.’

Klassen is elke maandagavond te zien op NPO1. Hier kun je de afleveringen terugkijken.